Een merkstrategie is een plan met duidelijke keuzes. Aangevuld met doelen, dromen en ambities én de inzet van middelen op basis van het karakter van jouw bedrijf of merk.

Maar wat is het karakter van jouw merk of bedrijf? En welke middelen zet je in op basis van jouw karakter? Hoe maak je deze (vaak moeilijke) keuzes?

Een goed vastgelegde en uitgevoerde merkstrategie is van invloed op alle aspecten van jouw bedrijf en staat rechtstreeks in verband jouw groeistrategie, bedrijfscultuur en (type) klanten. Besef dat jouw merk niet jouw product, logo, website of naam is. Een merk bouwen kost tijd. Het branding-proces en het resultaat ervan is de optelsom van gevoelens, ervaringen en belevenissen van jouw doelgroep met jouw organisatie.

Wat is het nut van een merkstrategie voor jouw organisatie?

Een merkstrategie opstellen start met een kort onderzoek. Wat heb je al opgebouwd? Wat is goed en wat wil je behouden? Vanuit hier bepaal je je richting, die start met jouw mentale merkidentiteit, ofwel jouw DNA. En een goed doordachte merkidentiteit vormt de ruggengraat van elk succesvol bedrijf. Het is juist die ruggengraat die succesvolle en middelmatige merken van elkaar scheidt. Een merkidentiteit bestaat uit 2 belangrijke pijlers: ten eerste de mentale identiteit (DNA), en ten tweede de visuele identiteit, de kleuren en vormen die volgen uit het DNA.

De merkidentiteit complementeren we met jouw ambities, doelen, merkpersoonlijkheid, gewenst imago en een merkconcept. Dit geeft je een startpunt voor de implementatie van de merkstrategie, contentcreatie en marketing.

Wat is de mentale merkidentiteit?

De merkidentiteit bestaat uit het vormen van een missie, visie, kernwaarden, de merkessentie en een merkpersoonlijkheid. Wie ben je, wat doe je, waarom doe je het en welke waarde of betekenis heeft jouw merk voor jouw doelgroep? Veel bedrijven hebben de merkidentiteit te vlak of generiek gevormd, waardoor een uitgesproken of onderscheidende 'touch' ontbreekt. Als kernwaarde 'professioneel' of 'servicegericht' noemen... echt? Je wilt waarde, diepte en onderscheid om zodoende een unieke positie in het hoofd van jouw doelgroep te krijgen. Dit bestaat niet uit opgesomde containerbegrippen.

Wat is een visuele merkidentiteit?

Het vormgeven of visualiseren van een merk is veel meer dan het ontwerpen van een beeldmerk of logo. Het bouwen van een visuele merkidentiteit is voor ons (naast het ontwerpen van een beeldmerk), ook het bepalen van jouw merk er uit ziet, hoe het voelt (mentaal en fysiek), de tone of voice, de beeldtaal of de merkiconen.

Merkarchitectuur en merkhiërarchie

Gaan we een naam van een holding communiceren of alleen op administratief niveau inzetten? Gaan we strategisch een nieuw merk inzetten of gaan we nieuwe diensten onder eenzelfde naam vermarkten? Dit zijn cruciale vragen die spelen tijdens ideevorming, overname of fusie. Dit zijn ook complexe vraagstukken waaruit keuzes komen die een groeistrategie kunnen maken of breken. Gaan we voor een huis vol merken of een éénmerkenhuis, of een combinatie van deze 2 uitersten? We nemen je mee in een gezamenlijk traject waarin we alle keuzeopties verkennen vanuit alle invalshoeken en alle voor- en nadelen in kaart brengen.

Hoe vorm je dan een merkstrategie?

Voor het ontwikkelen van een merkstrategie en merkidentiteit heb je commitment nodig van de hele organisatie en alle stakeholders. Start met het samenstellen van een kerngroep binnen jouw organisatie. Vanuit dit startpunt kun je eerst gaan ophalen wat goed is en bepalen welke roadmap voor jouw kernteam passend is.