Merkstrategie, duidelijke keuzes maken

Een merkstrategie is een (langetermijn)plan met duidelijke keuzes om jouw ambities waar te kunnen maken. Aangevuld met doelen, dromen én de inzet van middelen op basis van het karakter van jouw bedrijf of merk.

Maar wat is de identiteit van jouw merk of bedrijf? En welke middelen zet je in op basis van jouw karakter? Hoe maak je de (vaak moeilijke) keuzes?

Een goed vastgelegde en uitgevoerde merkstrategie is van invloed op alle aspecten van je bedrijf en staat rechtstreeks in verbinding met je groeistrategie, bedrijfscultuur en (type) klanten. Besef dat jouw merk niet jouw product, logo, website of naam is. Een merk bouwen kost tijd. Het branding-proces en het resultaat ervan is de optelsom van gevoelens, ervaringen en belevenissen van jouw doelgroep met jouw organisatie.

Wat is een merkstrategie?

Zoals we al schreven is een merkstrategie een plan om jouw zakelijke ambities waar te maken. Het geeft jouw onderneming richting en jouw personeel houvast om keuzes te maken. Deze merkstrategie omvat eigenlijk alle keuzes van jouw onderneming: alle keuzes met betrekking tot bijvoorbeeld financieel, sales, identiteit, karakter, architectuur, cultuur, communicatie en marketing leg je vast.

Hoe vorm je een merkstrategie?

Een merkstrategie opstellen start met een kort onderzoek. Wat is al goed en wat wil je behouden? Vanuit hier bepaal je je richting: start met je ambities uit te spreken.

1. Ambities

Dat lijkt makkelijk, en voor velen is dit prima te doen. Maar voor veel management teams is dit een lastige opgave. Wij zetten de Lego Serious Play methodiek in om in een team ambities op te halen. Een prachtige methodiek die persoonlijk, leuk én ontzettend waardevol is. Succes gegarandeerd!

2. De mentale merkidentiteit

De merkidentiteit bestaat uit het vormen van een missie, visie, kernwaarden, de merkessentie en een merkpersoonlijkheid. Wie ben je, wat doe je, waarom doe je het en welke waarde of betekenis heeft jouw merk voor jouw doelgroep? Veel bedrijven hebben de merkidentiteit te vlak of generiek gevormd, waardoor een uitgesproken of onderscheidende 'touch' ontbreekt. Als kernwaarde 'professioneel' of 'servicegericht' noemen... echt? Je wilt waarde, diepte en onderscheid om zodoende een unieke positie in het hoofd van jouw doelgroep te krijgen. Dit bestaat niet uit opgesomde containerbegrippen.

3. De visuele merkidentiteit of merkuiterlijk

Het vormgeven of visualiseren van een merk is veel meer dan het ontwerpen van een beeldmerk of logo. Het bouwen van het merkuiterlijk is voor ons (naast het ontwerpen van een beeldmerk), ook het bepalen van jouw merk er uit ziet, hoe het voelt (mentaal en fysiek), de tone of voice, de beeldtaal of de merkiconen.

4. Merkarchitectuur en merkhiërarchie

Gaan we een naam van een holding communiceren of alleen op administratief niveau inzetten? Gaan we strategisch een nieuw merk inzetten of gaan we nieuwe diensten onder eenzelfde naam vermarkten? Dit zijn cruciale vragen die spelen tijdens ideevorming, overname of fusie. Dit zijn ook complexe vraagstukken waaruit keuzes komen die een groeistrategie kunnen maken of breken. Gaan we voor een huis vol merken of een éénmerkenhuis, of een combinatie van deze 2 uitersten? Dit zijn keuzeopties die je gaat verkennen.

Hoe past de marketing en communicatie in een merkstrategie?

De merkstrategie is de onderlegger voor marketing en communicatie. Marketing is het verrijken en marktgereed maken van jouw product of dienst, vooral intern gericht. Terwijl communicatie de contacten met de buitenwereld omvat, vooral extern.  

Vragen over merkstrategie? 

In een kort gesprek neem ik je graag mee in mijn wereld. Ik leg je uit hoe jij kunt starten, waar jouw bottlenecks liggen en waar ik kansen zie voor jouw organisatie, producten of merken. Neem gerust contact met me op!

een man met een snor

Meer weten over onze aanpak?

Onze strategische aanpak kenmerkt zich door onze kennis en concrete aanpak. We pakken graag kansen, maar houden je eerst een spiegel voor.

Onze verhalen

In onze blogs laten we zien waar we dagelijks mee bezig zijn. We geven onze visie op ons werk, op vernieuwingen en op verandering.

Bekijk onze verhalen
}