Positioneren: betrokkenheid vergroten door keuzes maken.

Start Reading

Ieder mens is uniek, althans dat vinden ze vaak. Je hebt idealen, waarden, kenmerken, dromen en ambities. We kijken ook naar ieder mens anders en we vormen vaak ons oordeel op basis van het eerste contactmoment. In hokjes denken: soms bewust en maar vaak onbewust. Hetzelfde doe je bij merken: in een fractie van een seconde bepaal je de waarden en kenmerken van dat merk, gebaseerd op jouw eigen ervaring én de mening van anderen. Het geeft je focus en houvast.

De liefde voor een merk

Hoe meer emotionele waarden jij vormt over een merk, hoe sterker de relatie is met dit merk. Een korte uitleg: Red Bull staat niet alleen voor een lekker drankje, maar voor het extreme sporten en de uitdaging die daarmee gepaard gaat. De liefde voor een merk gaat verder dan de eigenschappen van het product. Het publiek voelt zich verbonden met waar het merk voor staat en wat het bijdraagt aan hun leven. Hoe specifieker de associaties, hoe sterker je merk.

Positioneren is kiezen

En hoe sterker je merk, hoe duurzamer de groei is die je doormaakt. Je bent veel minder afhankelijk van trends en fluctuerend consumentengedrag. Positioneren is het kiezen van een onderscheidende, relevante en geloofwaardige positie in het hoofd van jouw publiek. En door een goede positionering krijgt jouw merk een voorkeurspositie bij jouw doelgroep. Deze doelgroep zal jouw merken, producten, diensten en oplossingen als eerste overwegen en als beste waarderen.

Waarom positioneren? Modewoordje?

Er is een overvloed aan aanbieders: op iedere markt. En producten en diensten zijn veelal inwisselbaar voor een vergelijkbaar product of een nieuwere dienst. Product, prijs, kwaliteit en de verhouding tussen deze factoren hebben de meeste aanbieders wel op orde, geheimen zijn er niet veel meer. De dagelijkse prikkels zijn er in overvloed en je ziet door de bomen het bos niet meer. Je hebt keuze te over. Maar toch bind je je aan maar een paar merken. Die hebben zich goed gepositioneerd in jouw hoofd.

De zoektocht naar relevantie

Het proces van positioneren start vaak met vragen zoals: hoe wil je dat jouw doelgroep jouw merk ziet? Welke associatie en welk gedrag wil je oproepen? Welk gevoel wil je uitstralen en overdragen? Waar wil je staan in relatie tot andere merken? Het antwoord is vaak: anders. Een vaag, maar een heel terecht antwoord, want positioneren is de weg naar relevantie en onderscheid. Jouw merk moet uniek zijn en vooral de moeite waard om op te slaan in het overvolle hoofd van jouw publiek.

Het vertrekpunt van een goede positionering

Een korte analyse is vaak een goed begin. Analyseer je interne en externe omgeving: trends en ontwikkelingen, gevoel van klanten, medewerkers en stakeholders, krachten van de concurrentie, bedrijfsstrategie, kerncompetenties en merkarchitectuur. Dit doe je bijvoorbeeld door het invullen van een Business Model Canvas, of op een leuke maar leerzame manier in een Lego Serious Play sessie.

Op basis van deze bevindingen, breng je focus aan in je merkkern en zorg je voor een waardevol verhaal. Bekijk waarmee je mensen écht van waarde bent.

Succesvol zijn in een moeilijke en dynamische tijd vraagt om ‘re-thinking’. Bekijk jouw merk eens fris en vanuit een ander perspectief.

Als je start met het positioneren van jouw dienst, product of merk, maak duidelijke keuzes voor eerst 1 strategie. Kies bijvoorbeeld het design, emotie, gevoel, prijs of behoefte als het om een product of dienst gaat. Neem een duidelijke rol (leider, innovator, uitdager) aan met als basis jouw DNA. Maar maak in ieder geval een keuze en wees niet bang dat je iemand niet bereikt: we kunnen niet iedereen bedienen. Zorg dat je streeft naar nummer 1 in jouw markt. Als dat niet kan, dan kies je een andere markt of een andere strategie om wel die nummer 1 te zijn.

Meer weten over positioneren?
Neem contact op met Pim. Hij legt je graag uit wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen.

We
geven
je
graag
direct
advies
over
strategie,
online
of
branding.