De weg naar online succes deel 3: hoe optimaliseer ik mijn funnel?

Wij ontwikkelen Umbraco websites, wij houden ons bezig met merkstrategie en we helpen met jouw produktmarketing. Maar waar is nu de gemene deler in deze vakgebieden? Dat is jou helpen met jouw online succes. En dit succes meten wij met en optimaliseren wij aan de hand van een funnel. Het inzetten van een funnel dwingt je niet alleen na te denken over techniek, maar over je gehele merkstrategie en produktmarketing.

We geven je in deze blog een inkijkje in de AAARRR funnel. We kunnen veel schrijven over deze funnel, daarom knippen we de blog in drie delen:

Deel 1, Wat is een funnel?
Deel 2, Hoe zet je een funnel op?
Deel 3, Hoe optimaliseer je de onderdelen in een funnel?

In deze blog deel 3: "De weg naar online succes": hoe kun je jouw funnel optimaliseren?

Hoe optimaliseer ik mijn funnel?

Zoals we eerder al schreven, bestaat de AAARRR funnel die wij inzetten voor het optimaliseren van jouw online succes uit 6 fasen. Per fase zorg je voor de juiste getallen, waardoor je snel ziet waar je kunt optimaliseren en of je je doelen bereikt. We leggen de fasen kort uit en welke optimalisaties jij kunt uitvoeren per fase.

Fase 1: awareness

In de Awareness fase is het doel om zoveel mogelijk (relevant) publiek te benaderen, oftewel merkopbouw. Je meet hoeveel mensen je bereikt. Acties die je inzet in deze fase spelen zich af buiten jouw website of organisatie. Per verkeersbron zet je de getallen op een rij. De belangrijkste verkeersbronnen zijn:

  • Organische zoekresultaten uit zoekmachines.
  • Anorganische zoekresultaten (adverteren in zoekmachines).
  • Social media posts.
  • Social media advertenties.
  • Inbound links en verwijzingen van andere websites of platformen.
  • Verdere vormen van offline communicatie die zorgen voor direct verkeer.

Optimalisaties die je in deze fase uitvoert zijn gericht op meer kwalitatief betere bezoekers benaderen. 

Fase 2: acquisition

In deze Acquisitie fase zorg je voor relevante bezoekers op jouw website. De belangrijkste KPI is aantal website bezoekers of pagina bezoeken. Het eenvoudigste middel dat je hier inzet is Google Analytics, maar zet dit wel goed in. Gebruik de metrics waar zichtbaar is waar je kunt zien waar jouw publiek afkomstig is. Vanuit deze fase weet je ook welke verkeersbronnen daadwerkelijk voor welke beste conversie zorgen in deze fase. 

In deze fase optimaliseer je jouw website, door bijvoorbeeld SEO methodieken in te zetten (de techniek en snelheid van jouw website optimaliseren), nieuwe content te plaatsen op jouw website of webshop en content te optimaliseren. De focus ligt hier op de eerste contactmomenten met jouw bezoeker.

Fase 3: activation

In deze belangrijkste derde fase meet je de interesse van jouw publiek. Het wordt nu erg concreet: je focust op het genereren van leads. Je wil weten hoe lang gebruikers op jouw website zijn, of ze meerdere pagina’s bezoeken of dat ze zich opgeven voor een nieuwsbrief of een whitepaper downloaden. KPI’s in deze fase zijn bijvoorbeeld: 2 of meer pagina’s bezoeken, aantal downloads, aantal nieuwsbrief abonnees of de tijd op de website. De KPI’s die jij kunt inzetten zijn volledig afhankelijk van jouw businessmodel.

Optimalisaties zijn gericht op een positieve gebruikerservaring op jouw website en met jouw diensten of producten die op op jouw website aanbiedt. Tools en middelen die wij hiervoor inzetten zijn bijvoorbeeld mousetracking, A/B testen, e-mail marketing en content optimalisaties.

Fase 4: retention

De retentie-fase is op verschillende manieren en per businessmodel en strategie in te zetten, maar is eigelijk overal toepasbaar. Je wil weten hoeveel bezoekers terugkomen en wat het gedrag is als ze terugkomen. Bijna niemand zal een eerste keer iets bij jou kopen of contact opnemen. Hier gaan zeker een aantal bezoeken aan vooraf. De belangrijkste KPI in deze fase is de 'terugkerende bezoeker', met ook onderliggend dezelfde KPI’s als in de vorige fase. We definiëren de bezoekers nu als ‘prospects’.

De optimalisaties zijn gericht op het identificeren van bezoeken en deze nogmaals terugbrengen naar jouw website of webshop. Tools om in te zetten zijn onder andere een remarketing campagne, nieuwsbrieven en een tool om zakelijke bezoeken te identificeren én te ranken.

Fase 5: revenue

Jouw website is niet alleen een leadgenerator, maar omzetverhogende tool. Dat is het doel in deze fase. We willen weten hoeveel mensen er daadwerkelijk kopen, zodat we kunnen herleiden wat de Customer Lifetime Value is. De Customer Lifetime Value (CLV) is de waarde van een klant. Wat kost een klant om hem of haar klant te maken en wat levert de klant ons op? Aan de ene kant kijken we naar de kosten zoals wervingskosten uit eerdere fasen, maar ook de kosten voor support. Aan de andere kant kijken we naar de opbrengsten als gevolg van aankopen of waarde die jij aan een contactaanvraag geeft. Het verschil tussen deze twee vormt de CLV. 

Optimalisaties zijn afhankelijk van het businessmodel en type website, maar dit zijn zowel online optimalisaties als offline optimalisaties. Deze optimalisaties doe je organisatiebreed en in iedere afdeling. Ze zijn echter allemaal gericht op het verhogen van de Customer Lifetime Value.

Fase 6: referral

Je wil dat jouw klanten tevreden zijn. De focus in deze laatste fase ligt op het delen van een aanschaf, en het liefst op een positieve manier. 

De optimalisaties in deze fase zijn gericht op het verhogen van jouw positieve imago. Er zijn meerdere online tools in deze fase in te zetten zoals reviews, tell-a-friend modules, ambassadeurschap of kortingsbonnen. Ook het bieden van goede support is in deze fase van cruciaal belang.

In onderstaande afbeelding geven we een voorbeeld van een (erg eenvoudig) ingevulde AAARRR funnel. 

AAARRR funnel - een voorbeeld

Heb je hulp nodig bij het opzetten of optimaliseren van jouw funnel?

Stuur ons een bericht. Wij gaan graag de uitdaging aan met een strategie, specifiek voor jouw businessmodel. Voor het MKB hebben wij een specifieke concrete oplossing: een Umbraco lease-website. In deze leaseconstructie ontwikkelen een website en gaan direct aan de slag met het inrichten van jouw funnel. In maandelijkse gesprekken zorgen we samen voor de optimalisaties per fase en geven we jou ook maandelijks handvatten voor optimalisaties in iedere fase. 

Onze advies: start met een eenvoudige funnel opzetten, ook al lijkt het nog niet op een funnel. Alleen met het opzetten van een funnel, dwing je jezelf al om na te denken over jouw bezoekers, (product)marketing, communicatie en algehele strategie.

een man met een snor

Wil je meer weten over het rendement van jouw website?

Ik leg je graag in persoonlijk gesprek hoe wij jou helpen met een lease-website en jouw online rendement.

Onze verhalen

In onze blogs laten we zien waar we dagelijks mee bezig zijn. We geven onze visie op ons werk, op vernieuwingen en op verandering.

Bekijk onze verhalen
}