Wij ontwikkelen Umbraco websites, wij houden ons bezig met merkstrategie en we helpen met jouw produktmarketing. Maar waar is nu de gemene deler in deze vakgebieden? Dat is jou helpen met jouw online succes. En dit succes meten wij met en optimaliseren wij aan de hand van een funnel. Het inzetten van een funnel dwingt je niet alleen na te denken over techniek, maar over je gehele merkstrategie en produktmarketing.

We geven je in deze blog een inkijkje in de wereld van de AAARRR funnel. Heb je na het lezen van deze blog vragen? Dat begrijpen we goed want we kunnen veel schrijven over deze funnel. Neem gerust contact met mij op, ik ga graag de uitdaging met jou aan.

Deze week deel 1 in de serie "De weg naar online succes": wat is een funnel?

Wist je dat slechts 2% van de aankopen worden gedaan bij het eerste contactmoment? Dit percentage is zelfs nog maar 10% bij het vierde contactmoment. Gemiddeld zijn er tussen de 5 en 8 contactmomenten nodig voordat een klant tot een aankoop overgaat. Deze momenten vormen samen de customer journey en deze is voor iedere klant anders. Daarom is het erg belangrijk dat je met jouw communicatie hier goed op inspeelt, zodat potentiële klanten op het juiste moment de juiste informatie krijgen. Dit proces richting een aankoop noemen we een funnel.

Wat is een funnel?

Een funnel is dus een denkbeeldige trechter maar ook handige tool die je gebruikt in jouw marketing, communicatie en sales om jouw effort en conversie meetbaar te maken. Met deze trechter zie je snel waar jouw bottlenecks zitten, en waar je moet of kunt optimaliseren. Bezoekers, prospects, leads en klanten doorlopen de trechter gefaseerd. In deze serie blogs leg ik de AAARRR funnel uit, een model die wij breed inzetten.

Dutchbreeze AAARRR funnel

Wat is de AAARRR-funnel?

De AAARRR funnel is een funnel die bestaat uit 6 verschillende fasen, namelijk Awareness, Acquisition, Activation, Retention, Revenue en Referral. De eerste letters staan voor AAARRR. Per fase meet je periodiek het resultaat aan de hand van vooraf gespecificeerde KPI's (key performance indicator). Bijvoorbeeld het aantal bezoekers (KPI) in januari (periode) op jouw website in de fase Acquisition. Per fase bepaal je ook jouw marketing, communicatie of sales activiteiten. 

Deze AAARRR funnel kun je inzetten alleen op jouw website als je een online businessmodel hebt, maar ook organisatie breed (waar wij groot voorstander van zijn). In beide gevallen - als je het goed inzet - creëer je een heel erg mooi raakvlak binnen de afdelingen communicatie, marketing en sales. In onze voorbeelden beperken we ons tot een online model, die uitstapjes maakt naar offline methodieken.

Per fase zijn een aantal vragen belangrijk:

  • Awareness: hoeveel mensen bereik je?
  • Aqcuisition: hoeveel mensen bezoeken jouw website?
  • Activation: hoeveel mensen nemen de eerste belangrijke stap?
  • Retention: hoeveel mensen komen terug?
  • Revenue: hoeveel mensen betalen voor mijn product of nemen daadwerkelijk contact met mij op?
  • Referral: hoeveel mensen verwijzen anderen naar jouw product?

Hoe belangrijk is de inzet van een funnel?

Het inzetten van een tool zoals deze is cruciaal als je jouw website of webshop serieus wilt inzetten in jouw businessmodel. Immers, de ontwikkeling en het onderhoud van een website of webshop zijn investeringen en jij wilt weten of deze investeringen, jouw communicatiemiddelen of jouw marketing inspanningen rendabel zijn. Of je nu cursussen verkoopt, producten verkoopt op jouw webshop of een dienst via jouw website aanbiedt, in alle gevallen wil je weten welke inspanningen en acties het meeste resultaat opleveren.

Ben jij online vertegenwoordigd door een website of webshop? Of een online platform? Maar heb je het gevoel dat het beter kan of dat er niks gebeurt? Dan is de kans erg groot dat je jouw funnel moet optimaliseren, of zelfs opnieuw moet opzetten. Wellicht meet je wel de verkeerde KPI’s? Het optimalisatieproces start met het een funnel opzetten.

Heb je hulp nodig bij het opzetten van jouw funnel?

Stuur ons een bericht. Wij gaan graag de uitdaging aan met een strategie, specifiek voor jouw businessmodel. Voor het MKB hebben wij een specifieke concrete oplossing: een Umbraco lease-website. In deze leasevorm ontwikkelen wij een website en gaan direct aan de slag met het inrichten van jouw funnel. In maandelijkse gesprekken zorgen we samen voor de optimalisaties per fase en geven we jou iedere maand handvatten voor optimalisaties. 

Onze advies: start met een eenvoudige funnel opzetten, ook al lijkt het nog niet op een funnel. Alleen met het opzetten van een funnel, dwing je jezelf om na te denken over jouw bezoekers, (product)marketing, communicatie en algehele strategie.