Voordat wij starten met een traject voor merkstrategie, komen er veel vragen op ons af. En dat vinden we prettig. Want hoe meer onze klanten vragen, hoe soepeler het proces loopt om tot een (nieuwe) merkstrategie te komen. 

We komen ook veel dezelfde vragen tegen. In deze blog geven we antwoord op een paar veelvoorkomende vragen over merkstrategie in het digitale tijdperk.

1. Is alleen een digitale strategie niet genoeg?

Nee. Als bedrijf wil je geen strategie voor zowel digitaal én IT én financiën én HR. Alle onderdelen van jouw merk wil je onderbrengen in 1 merkstrategie, die als fundament ligt onder de verschillende onderdelen. Daarbij komt dat als je één onderdeel optimaliseert, trek je teveel aan 1 kant van jouw bedrijf. De kans dat je verzeild raakt in een wirwar van verschillende strategieën is alleen maar erg groot. En het gevolg hiervan is dat jouw publiek maar ook je werknemer jouw merk niet meer begrijpt.

Je kunt dus geen strategie ontwikkelen voor het digitale deel van jouw merk of bedrijf en de rest met rust laten. Jouw website, webshop of social media kanalen zijn middelen om jouw strategie uitvoerbaar te maken. 

Hoe pak je dan wel digitaal aan?

Door vooral eerst na te denken over alle fundamentele aannames én keuzes die jij hebt gemaakt over jouw unieke aanbod, jouw ideale klant, jouw waarden, jouw markt en de klantbehoefte. En dat zijn nu juist de punten waar merkstrategie om draait. Vanuit hier volgt een vertaling van die keuzes naar jouw digitale middelen.

 

2. Gaat merkstrategie alleen maar over de lange termijn?

Er staat geen termijn voor strategie. Bij sommige bedrijven (in vaak hele specifieke markten) blijft de competitie of de klantwaarde jaren onveranderd. In deze sectoren houden de bedrijven succesvol vast aan een oorspronkelijke strategie.

Strategische veranderingen vinden in de praktijk plaats als bestaande modellen worden uitgedaagd, dus in moeilijke tijden. En dan moet je deze veranderingen erg snel concretiseren. Levende voorbeelden zijn er genoeg afgelopen jaar. Sta je in deze moeilijke tijden ver weg van de behoefte van jouw doelgroep, marktinformatie of jouw unieke aanbod? Dan ga je het moeilijk krijgen. 

Merkstrategie gaat niet over nu of straks, de korte of lange termijn, maar over de fundamenten hoe en waarom jouw bedrijf werkt:

  • de toegevoegde waarde voor jouw klanten, jouw concurrentievoordeel
  • jouw drijfveren, ambities en dromen
  • de motivatie van jouw doelgroep om jouw producten te kopen

Hoe dan wel een merkstrategie ontwikkelen?

Leg jouw merkstrategie niet langs een tijdlijn, maar diep het uit. Merkstrategie gaat over wat je nu gaat doen om morgen het voordeel te pakken. Iedere dag weer. En om te weten wat je morgen gaat doen, zorg je voor die stip aan de horizon. Aan de hand van die stip maak jij jouw keuzes.

Bestaat het concurrentievoordeel
nog wel?

Jazeker! Ondanks dat het concurrentievoordeel van Amazon, Apple en Googleenorm is, voeren overheden wet- en regelgeving door om de macht van deze tech-reuzen te beperken. Maar marktwerking raakt ze niet, sterker nog: ze dicteren marktwerking. Maar ondanks dat deze tech-reuzen bijna niet meer te verslaan zijn, kun je jouw marktaandeel verwerven.

Hoe behaal je dan nu nog wel concurrentievoordeel?

Concurrentievoordeel behaal je als je in staat bent om te begrijpen wat je klanten écht willen, en als je met een stabiel team blijft versnellen zodat je jouw klanten kunt blijven verbazen. Je behaalt het concurrentievoordeel door te investeren in kennis en het samenbrengen van talent. De meest succesvolle bedrijven van vandaag de dag begrijpen dat het onderscheidend vermogen niet meer wordt uitgedrukt in product, prijs, plaats en promotie, of Customer solution, Communication, Convenience en Cost-to-the-customer. 

Er is geen heilige graal, het is een samenspel van vele factoren, die op hun beurt weer in de juiste context geplaatst moeten worden. Het First mover advantage heeft bijvoorbeeld veel start-ups geholpen, maar ook heel veel leed gekend. Wel komen altijd een aantal punten duidelijk naar voren:

  1. Bouw een sterke identiteit, waarin gedrag en houding duidelijk zijn.
  2. Zorg voor een grote mate van wendbaarheid in het businessmodel.
  3. Durf te kiezen.
  4. Focus op jouw klant, op mensgericht ondernemen.
  5. Zorg voor een technologisch voordeel in vooral kennis.

Veranderen grote disruptors voortdurend van strategie?

Dat lijkt zo. Want het lijkt erop dat giganten zoals Amazon, Apple en Google ieder jaar van strategie veranderen. Ze smijten met geld om te versnellen. Maar verwar deze innovaties niet met een verandering in de strategische richting van deze tech reuzen. In het geval van bijvoorbeeld Amazon passen de meeste nieuwe producten in 1consistente strategie: 'geef weg (bijna dan, in het geval van Prime) en voeg gebruikers toe’. Deze strategie bestaat al ruim vijftig jaar.

Ik wil toch een product leveren dat iedereen mooi vindt?

Nee. We maken het vaak mee dat de doelgroep te generiek is, en dat keuzes niet scherp genoeg zijn. 'Zo vindt niemand die verpakking lelijk' of 'iedereen moet het mooi vinden om dit te lezen' zijn veel gehoorde termen bij onze mensen.

Hoe maakt ik deze keuzes dan?

In de huidige markt zijn er veel aanbieders, zowel online als offline. Ook in jouw markt en jouw doelgroep koopt overal ter wereld. Zorg dat je emotionele connectie maakt met jouw publiek, en dat kun je alleen doen met maar een klein deel van het totale publiek. Zoals eerder: diep jouw doelgroep uit, start klein en zorg voor die olievlek binnen dezelfde doelgroep die waarde hecht aan dezelfde normen of waarden.

Heb ik echt een strategie nodig? Een beetje boerenverstand toch?

Boerenverstand is heel erg goed, als je alleen werkt. Start-ups lijken geen enkel plan te volgen en zijn erg voorzichtig met uitgaven. Wat je een start-up ziet doen is met hoge snelheid handelen, een hoog tempo aanhouden en erg snel reageren op de markt.

Deze wendbaarheid is geen strategie. Het is een ontzettend handige vaardigheiddie volgt uit het maken van de juiste keuzes. Dit betekent niet dat deze start-ups geen strategie hebben. Een strategie is geen plan, het is een kader en de basisprincipes voor besluitvorming. Succesvolle start-ups denken veel na over deze basisprincipes, ze stellen vragen en testen basisaannames. Start-ups moeten deze vaardigheden hebben, want hun middelen zijn schaars. Het boerenverstand zit vaak bij de ondernemer. Als je dit boerenverstand niet uitdrukt in een strategie, kun je nooit breed gedragen beslissingen nemen, geen draagvlak vinden voor besluitvorming en de zelfwerkzaamheid van werknemers niet terugvinden.

Een merkidentiteit en jouw merkstrategie vastleggen geeft jouw merk en personeel houvast, zonder steeds te wachten op het boerenverstand van de ondernemer. Dit geeft jouw organisatie de juiste richting en de wendbaarheid om snel te reageren op veranderingen in de markt. Diep deze strategie uit, en draag het vooral uit in houding en gedrag.

Vooral nu, waar de personeelstekorten overal aanwezig zijn. De nieuwe generatie werknemers wil van betekenis zijn, meer dan te kiezen voor een hoger salaris. Deze betekenis hoort ingesloten te zijn in jouw merkstrategie.